Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Wednesday 7 January 2015

Tips pemakanan sihat Bagi diabetes

 assalamualaikum dan selamat pagi semua.


Pagi ni, ina nak kongsikan dengan anda semua tentang pemakanan yang sihat.Pemakanan yang sihat,kita perlu bermula dengan pinggan sihat. Apa tu? Jom kita lihat apa kebenda model pinggan sihat.







Sebagai contoh, untuk sarapan pagi, dalam satu pinggan, dibuat empat bahagian yang mana 1/4 bahagian hirisan timun dan bahagian 1/4 kangkung (50 kcal), 1/4 separuh telur rebus dan kacang dan bilis (80kcal) manakala 1/4 lagi nasi lemak (200 kcal). Untuk minuman pula ialah air susu/yogurt (20 kcal) dan beberapa hiris buah-buahan (60 kcal).



Untuk makan tengahari pula, dua petak (2/4) ialah sayur (100 kcal), karbo (200 kcal) protein ayam (140kcal), buah-buah (60kcal) dan air kosong (0 kcal).





Manakala makan malam pula, 2 petak sayuran (100 kcal), protein ikan (100 kcal), karbo (200 kcal), buah-buah (60 kcal) dan air kosong ( 0 kcal).

ina sertakan sekali Model Pinggan Sihat (3 gambar) manakala 1 gambar lagi mengenai cara pengambilan.


Cara menggunakan model ini ialah sentiasa menikmati sarapan/makan tengahari atau makan malam :



1/4 pinggan sayur-sayuran hijau atau berdaun
1/4 pinggan sayur jenis berakar atau buah
1/4 pinggan bijirin dan produk produknya
1/4 sumber protein
1 hidangan buah-buahan

khas untuk sarapan pagi sahaja iaitu 1 hidangan susu.

Kebaikan cara ini ialah membantu mengekalakan dan menurunkan berat badan; membantu mengagihkan karbohidrat secara sekata sepanjang hari,dapat meningkat pengambilan serat seharian, dapat menurunkan kolestrol, diet yang lebih ideal dalam menggambarkan makanan dan sumber karbohidrat,protein,lemak,buah-buahan,sayur-sayuran dan juga minuman dengan cara yang praktikal.



Tip yang diberikan ialah kurangkan gula dalam minuman (1 sudu teh untuk satu cawan sudah memadai). Bagi pengidap diabetes, elak mengambil gula, madu atau gula perang. 

Pemanis tiruan dibenarkan tetapi tidak digalakkan.

 Amalkan mengambil 3 hidangan utama secara tetap setiap hari. 

Kawal pengambilan protein ikut keperluan untuk menjaga jantung.

Kurangkan pengambilan makanan berlemak,bergoreng dan makanan segera. 

Kurangkan garam (1 sudu teh rata) sehari dengan mengurangkan makanan masin dan terproses bagi mengawal tekanan darah.

Minum 6 hingga 8 gelas air kosong setiap hari.


Notakaki :



Ina dapat nie, semasa appointment dengan doktor bahagian pemakanan.Sebab berat ina mendadak naik 4kilo dalam sebulan.Sepatutnya hanya 2kilo sahaja.. Semalam timbang berat hanya 51.74Kg. Jadi ina ada berbaki 12kilo sahaja dalam masa 3bulan lagi sebelum bersalin..Kena kawal makan.


Rupanya, ina makan pisang goreng dan roti yang menyebabkan berat naik mendadak tu..

pisang kan manis, ada gula.Lagi minyak yang digunakan..entah berapa kali recycle.Itu buat ina sakit sangat kepala.(Boleh naik tekanan darah macam ni)

Roti pula, berkeping-keping. Hmmm ..,mana taknya naik.Roti kan tinggi karbohidrat( 2keping roti bersamaan 2pinggan nasi ).Kalau nak makan sangat pun, kena beli yang whole meal.

kita nak sihat, kena juga berkawan dengan orang yang makan sihat-sihat jeee. Sebab kalau dorang makan benda tak sihat, dengan kita sekali terpengaruh.. dengan pemakanan dorang. 


SET CADANGAN KENCING MANIS

GLA COMPLEX - menghalang komplikasi diabetes. Merendahkan gula dalam darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.

B COMPLEX - menukar makanan kepada tenaga iaitu dengan menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalah keletihan.

ZINC - membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.


dan JIKA ada budget lebih boleh add on VITALEA, VITA C, ALFAFA, ESP dan CAROTOMAX


VITA-LEA - Mengandungi imbangan dan mineral yang lengkap

VITA C 500mg - mengukuhkan kapilari dan salur darah dalam badan kita

ESP - membantu mengawal kandungan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penghidap diabetes

ALFAFA - menstabilkan gula dalam darah

CAROTOMAX - menghalang penglihatan kabur

tetapi. if anda mempunyai budget yang banyak dan malas/tidak suka makan kapsul banyak-banyak.boleh cubaVIVIX sebab sangat baik untuk pesakit kencing manis.tahan sehingga 45 hari. sangat JIMAT & BERBALOI


"Diabetes tinggi sampai meter bacaan tak dapat nak detect? kawan sarankan guna Vivix. awal ragu-ragu. tapi Alhamdulillah. penggunaan sehingga botol kedua. sekarang bacaan hanya antara 5-7 sahaja. dulu sampai meter bacaan tak dapat nak detect. badan dah kurus. kene tahan wad!!. sekarang sedang habiskan botol ketiga. 

Menyesal guna vivix sebab harga?? TAK PERNAH MENYESAL sebab HARGASANGAT BERBALOI dan SIHAT adalah keutamaan"- customer A.Y





BOLEH klik link ini untuk lebih details tentang VIVIX



BAGAIMANA Ingin dapatkan Ser kencing Manis?
(jika anda hamil, bole amalkan set kencing manis, ina akan suggest mana yang sesuai bagi ibu hamil)
sms / whatsapp 017-9506861

cod sekitar KUANTAN pada setiap hari

postage ke seluruh malaysia.

No comments:

Post a Comment