Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Monday 12 January 2015

PEMAKANAN TRIMESTER KEDUA KEHAMILAN

assalamualaikum..

selamat pagi semua, harini hari pertama persekolahan bagi sesi 2005.Sangat sibuk keadaan didepan rumah, maklumlah jalan utama.Depan rumah pula ada tadika, ina pagi-pagi lagi bawa sara(duduk depan pagar rumah jela)tengok family yang hantar anak pergi sekolah. Anak sendiri lambat lagi sekolah, hihihihi.. sara baru je 2 tahun..

Okay, sekarang ni kandungan ina baru memasuki trimester kedua.So, pemakanan pun sudah kena pertingkatkan lagi bagi perkembangan otak janin dan ina sendiri.

Susu


Segelas susu rendah lemak penuh dengan kalsium dan magnesium. Jika anda tidak makan produk tenusu, pilih makanan soya yang ditambah kalsium, seperti dadih soya, taufu dan tempeh.


Mengekalkan bekalan kalsium dalam badan anda semasa kehamilan membantu perkembangan tulang dan gigi bayi anda.

Bagi mereka yang tidak gemarkan @ tidak mampu menelan susu ina cadangkan anda ambil OSTEMATRIX . Ostematrix ialah tablet pengganti susu. Ia gabungan kalsium magnesium.Ostematrix ni penting tau, untuk masalah sembelit kita kena rawat dari awal.Kalau tidak nanti, semasa berpantang akan jadi buasir kalau dibiarkan.


Disyorkan juga pengambilan OSTEMATRIX sejak Trimester Pertama..Dan pengambilan Ostematrix bantu mengelakkan masalah sembelit ketika mengandung dan berpantang.

Sardin bertin


Lecekkan sardin bertin, termasuk tulangnya yang lembut dan boleh dimakan, pada roti mil penuh yang dibakar. Atau campurkan pada spageti dengan sedikit keju Parmesan dan kacang pain untuk zat besi dan magnesium tambahan.
Pilih sardin dalam minyak atau sos tomato. 


Sardin bertin mengandungi kalsium dan juga minyak omega -3 dan magnesium. Minyak omega-3 adalah penting untuk perkembangan otak bayi anda.

((Tapi harus diingatkan, sardin dalam tin tidak elok dimakan kerana kandungan gula dan pengawet yang digunakan ..silap-silap boleh naik gula dalam darah.))


Selain sardin, pengambilan minyak ikan (OMEGA GUARD) dari shaklee amat digalakkan bagi perkembangan otak baby dan juga mampu mengawal kolesterol dan masalah berat  ibu mengandung.



Kentang bakar dengan kacang panggang


Kentang bakar dengan kacang panggang merupakan hidangan yang kaya dengan magnesium, zat besi dan serat. 


Magnesium penting untuk perkembangan tulang dan membantu badan anda untuk menukarkan makanan kepada tenaga. 


Zat besi membantu anda untuk membuat sel-sel darah merah bayi anda yang sedang berkembang.


Jika anda perlukan multivitamin semulajadi, anda boleh gantikan dengan VITALEA.Ia lengkap dengan magnesium zat besi, iron.Juga  mampu Memperbaiki tekanan darah rendah.


Buah-buahan kering


Buah-buahan kering seperti aprikot, kurma dan ara mengandungi kalsium dan zat besi, dan merupakan makanan snek yang sesuai disimpan di dalam meja di pejabat. Atau tambahkan yang dicincang pada dadih rendah lemak.



Baca ini : Set Kehamilan Shaklee


Bagaimana ingin dapatkan  SET kehamilan

SMS / WHATSAPP 017-9506861

cod sekitar KUANTAN pada setiap hari

postage ke seluruh malaysia

Jom Tambah Rakan di facebook : Nor Azlina Ina

Facebook PAGE : Iman Beauty & Healthy 

No comments:

Post a Comment