Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Friday 18 July 2014

TIPS PENYUSUAN Dan SET 3M

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum..

Hari ini,ina nak berkongsi tip penyusuan bagi bakal-bakal ibu diluar sana.Ina juga mengamalkan set penyusuan 3m ni,iman dah masuk 2 tahun pada bulan ni..susu still banyak. Kadang tu,sampai bengkak cik B.. Huhuhuhu. Iyea.. memang betul, mak saudara pun tidak percaya tengok.


Ibu-ibu yang bekerjaya pasti sangat2 memerlukan stok susu buat bekalan apabila telah mula bekerja nanti. Namun untuk menjayakan penyusuan eksklusif bukanlah sesuatu yang mudah. Ianya memerlukan KOMITMEN yang besar dan DISIPLIN yang tinggi.
Ibu-ibu dinasihatkan agar mula mengumpul stok seawal seminggu selepas kelahiran. Tapi, kebanyakkan ibu-ibu haanya akan mula mengepam apabila cuti bersalin hampir habis, dan apabila stok tidak mencukupi, mulalah menggelabah mencari suppliment itu suppliment ini. Ia bukanlah cara yang betul, kerana walaupun dgn pengambilan suppliment tubuh kita mengambil sedikit masa untuk bertindak balas terhadap suppliment tersebut. Ketika itu, apabila susu yang keluar itu tak seperti yang diharapkan, mulalah menyalahkan suppliment tertentu.

Di sini ina ingin konsikan sedikit tips2 bagaimana untuk manperolehi stok susu yang banyak.


1) Tanamkan azam untuk menyusukan bayi anda sejak dari awal kehamilan. Jika boleh, hadirilah kelas2 nutrition yang disediakan badan2 tertentu atau banyakkan bacaan tentang penyusuan. Ingat ya, penyusuan bukanlah semudah yang disangka terutama bagi ibu-ibu baru.

2) Mula mengepam seawal yang mungkin. Seeloknya selepas seminggu bersalin.

3)Konsep ‘Demand and Supply”. Semakin kerap anda mengepam/menyusu (demand), semakin banyak susu yang terhasil (supply)

4) Sediakan jadual mengepam setiap 2-3 jam sekali agar payudara betul-betul kosong. Jika bayi anda menangis ketika sedang mengepam, susukan bayi anda dahulu sehingga dia kenyang, kemudian sambung semula mengepam.

5) Jika anda dapati susu anda merudum, lakukan teknik Power Pumping. InsyaALLAH berkesan kerana teknik ini dapat meningkatkan penghasilan susu.

6) Minum air putih sekurang2 nya 3L sehari. Jika badan kita kekurangan air, bagaimana untuk menghasilkan susu.

7) Makan makanan yg berkhasiat yang mampu menambah susu, contohnya; Kurma, sayuran hijau, Milo, Horlicks, Barli dan semua jenis makanan yang berunsurkan bijirin.

8) Jika mampu, ambillah suppliment untuk menambahkan susu.

9) Doa dan Tawakal pada ALLAH

Selain daripada 9 tips diatas, anda amat digalakkan untuk mengambil SET PENYUSUAN SHAKLEE kerana ia bukan sahaja untuk menambah susu, tetapi juga untuk meningkatkan nutrisi susu tersebut agar lebih pekat dan bayi anda akan cepat kenyang.

Set Breastfeeding Shaklee merupakan teman baik ibu yang menyusukan. Ia bukan sahaja memberikan tenaga kebada ibu malah membantu membanyakkan susu. Siapa yang tak inginkan susu yang melimpah ruah. Siapa yang tak inginkan payudara bengkak sehingga air susu menitis-nitis membasahi baju. Semua tu saya dah pernah alami.  Bukan saya sahaja yang telah merasai kebaikan Breastfeeding Set Shaklee sebagai milk booster, malah ramai ibu diluar sana telah memberikan feedback positif selepas menggunakan set ini. 

Ina  nak terangkan fungsi setiap vitamin yang ada didalam breastfeeding set Shaklee supaya anda faham kepentingan setiap vitamin tersebut. Set 3M terdiri daripada Vitalea, B Complex, Vitamin C, Alfalfa, ESP & Ostematrix.

Vitalea
Ia merupakan multivitamin & multimineral yang membekalkan kesemua mineral yang diperlukan oleh tubuh. Tubuh kita tidak mendapat nutrien yang mencukupi dari diet seharian kita, jadi pengambilan vitalea dapat mengisi kekurangan nutrien yang dihadapi oleh tubuh. Apabila tubuh mempunyai nutrien yang mencukupi, ia akan berfungsi dengan lebih baik & bersedia untuk penghasilan susu yang banyak.. Ia juga merupakan energy booster supaya ibu kekal bertenaga sepanjang hari.

B Kompleks
B Kompleks merangsang penghasilan Serotonin iaitu hormon yang membuatkan ibu gembira & tak stres. Untuk menghasilkan susu yang banyak, ibu perlu berada dalam mood gembira & tenang. Tentu anda perasan, kalau kita sedih atau stress susu kita akan merudum.

Vitamin C
Vitamin C berfungsi untuk membina sel baru dalam badan bagi menggantikan sel yang telah mati. Ia juga berfungsi memulihkan sel yang rosak. Apabila sel kita sihat, maka badan akan menghasilkan susu yang banyak. 

Alfalfa
Alfalfa sememangnya milk booster yang terbaik untuk ibu yang menyusukan anak. Bukan itu saja, sebagai bonus alfalfa juga bertindak seperti kacip fatimah. Ia berfungsi merapatkan kembali bahagian bawah yang dah longgar kerana melahirkan. Ia juga membantu mengatasi masalah keputihan. Pendek kata, setiap wanita memang wajib ambil alfalfa

ESP
ESP membekalkan tenaga kepada ibu supaya kekal bertenaga sepanjang hari. Apabila ibu cergas, badan pun akan menghasilkan banyak susu. Di samping itu, ESP juga merupakan milk booster yang merangsang payudara supaya cepat penuh. 

Ostematrix
Ostematrix kaya dengan kalsium & kita semua tahu bahawa susu terdiri daripada kalsium. Jadi badan kita memerlukan kalsium yang banyak bagi penghasilan susu yang berkualiti. Ostematrix juga penting bagi memastikan ibu mendapat kalsium yang mencukupi bagi mengatasi masalah reput gigi & tulang. Ostematrix juga merupakan milk booster.




testimoni 1



testimoni 2





Bagaimana untuk dapatkan SET MENYUSU 3M?

Hubungi Ina di talian 017-9506861

atau SMS/WHATSAPP 

cari ina di Facebook : Nor Azlina Ina


pembelian secara DEBIT CARD @ KREDIT 

KAD juga diterima..


No comments:

Post a Comment