Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Friday 18 July 2014

HERB LAX

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum, sepanjang bulan puasa ni..Kita sering minum air yang tidak mencukupi.Terutamanya air masak.Apabila berbuka aje,confirm cari air sejuk @ minuman berAis .Padahnya,tentulah masalah sembelit yang muncul. Haiss,ngeri ina bila bercakap masalah sembelit ni.. teringat masa berpantang.Seksanya,nauzubillah.. taknak lah.Memang sakit woooo..


Disifatkan sebagai gejala dan bukan sejenis penyakit yang merbahaya, setiap individu pernah mengalami masalah ini. Sungguhpun begitu, masih ramai yang menganggap sembelit sebagai isu remeh dan berpendapat ia boleh diselesaikan dengan banyak meminum air.
Menurut Pakar Perunding Bedah Am dan Kolorektal, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Madya Dr. Ismail Sagap, sembelit ialah situasi apabila individu membuang air besar kurang daripada tiga kali seminggu dan keadaan itu berlarutan sehingga beberapa bulan.
“Seseorang itu juga boleh memiliki gejala sembelit jika lebih 40 peratus najis yang dikeluarkan adalah keras. Lazimnya, individu normal akan mengeluarkan 75 peratus najis lembut dan proses pembuangan lebih lancar tanpa perlu meneran dengan kuat.
“Penghidap sembelit kronik biasanya tidak membuang air besar untuk beberapa hari. Malah terdapat juga kes membabitkan pesakit yang tidak membuang air besar dengan sempurna sehingga berbulan-bulan.
“Perut pesakit akan mengembung, kejang dan sakit serta kurang selera makan. Bagi kanak-kanak, sedikit cairan atau calitan najis lembut pada seluar dalam adalah petanda bahawa anak itu mendapat sembelit.
“Sungguhpun begitu, kebanyakan masalah sembelit membabitkan golongan usia pertengahan dan banyak terjadi kepada wanita muda,” ujarnya.
Jelas Ismail, wanita muda sering memilih untuk menahan air besar daripada membuangnya terutama jika berada di kawasan awam seperti kompleks beli-belah yang mempunyai tandas kotor.
“Ramai wanita muda berasa geli untuk membuang air besar di tandas awam. Mereka lebih rela menyimpan najis dan membuangnya apabila sampai di rumah daripada terpaksa mencangkung atau duduk di dalam tandas yang kotor dan berbau.
“Tetapi keadaan yang biasa berlaku adalah sebaliknya. Apabila sampai di rumah, perasaan untuk membuang air besar sudah hilang dan tiada sebarang najis dilepaskan walaupun menunggu lama di dalam tandas,” ujarnya,
bagaimana sembelit terjadi 

Sebab-sebab sembelit:


1. Kurang serat dalam diet

2. Kurang aktiviti fizikal

3. Pengambilan ubat-ubatan terutamanya herba

4. Penyalahgunaan julap

5. Kebiasaan menahan untuk membuang air besar

6. Kekurangan air

7. Penyakit atau keadaan tertentu seperti strok

8. Masalah dengan kolon dan rektum

9. Masalah dengan fungsi usus.



Kebaikan Herb Lax

  * pembersihan najis yang tersekat

  * meransang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh kita

  * membantu masalah sembelit

  * tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi

  * mengempiskan perut

  * ia membantu dalam mengurangkan atau memberi kepejalan pada perut. sesuai di ambil seperti biasa atau dicampur dalam air panas, sebaai minuman teh herba.

Siapakah yang perlu amalkan Herb Lax?

  * pengamal tegar ubat tahan sakit.

  * mereka yang ada masalah pembuangan, perkumuhan kurang lancar dan sembelit 

  * mereka yang banyak jerawat

  * pesakit gout

  * mereka yang ingin membersihkan usus terutama sekali mereka yang baru berjinak2 dengan suplemen


bagaiman ingin dapatkan HERBLAX?

sms / whatsapp 017-9506861

email: norazlina181@gmail.com







No comments:

Post a Comment