Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Friday 25 July 2014

Bagaimana Mengetahui Waktu Subur



Assalamualaikum & Selamat petang semua.Entri kali ini bertajuk waktu subur wanita. Lazimnya ,tempoh kesuburan berlangsung dari kali pertama anda haid sehingga menopous.Dalam satu kitaran haid,hanya ada beberapa hari dalam sebulan dimana anda berada dalam keadaan subur dan bersedia untuk hamil.




Kajian Yang pernah dijalankan oleh Barret dan Marshall mendapati bahawa hanya 24% hubungan intim yang dilakukan tanpa mengetahui hari subur berjaya mencetuskan kehamilan.Hal ini kerana hanya pada waktu subur,peluang untuk anda berbadan dua sangat tinggi . Oleh itu,amat penting untuk anda mengetahui waktu subur jika merancang untuk hamil.




PENGIRAAN KITARAN HAID

Wanita yang mempunyai kitaran haid yg normal biasanya subur.Secara Saintifiknya anda boleh menganggarkan waktu subur dengan membuat pengiraan mudah.Andaikan kitaran haid anda adalah 30hari.Anggaran Waktu Subur anda adalah dengan mengira 12-16hari ke belakang.Ini bermakna anda mungkin subur pada hari ke 14 (30 tolak 16) hingga hari ke 18 (30 tolak 12).. Oleh yg demikian,amat penting utk anda mencatatkan tarikh hari pertama haid utk mengira tarikh dimana anda berkemungkinan subur.




PENGELUARAN LENDIR

Kaedah ini adalah antara cara yg mudah bagi mengetahui waktu subur anda.Terdapat segelintir daripada daripada golongan wanita bertuah yg dapat mengenal pasti waktu suburnya melalui tanda tanda pengeluaran lendir berlebihan dari faraj.Lendir ini datang dalam pelbagai warna.Ia boleh jadi coklat @ jernih seperti telur mentah.Dalam masa yg sama,anda mungkin turut memgalami tanda seperti sakit ataupun senak di bahagian bawah perut.Setelah lendir sebegini keluar ia akan bertukar bentuk kepada pekat dan kesat.Keadaan sebegini menandakan waktu subur telah pun dilewati.




PEMANTAUAN SUHU BADAN (BBT)


Mencatat BBT adalah salah satu kaedah yang boleh anda gunakan untuk mengesan hari subur.Ia boleh dilakukan dengan menggunakan termometer khas iaitu Ovulation Termometer. Persediaan awal penggunaan termometer ini perlu dilakukan pada sebelah malam dengan mengoncang termometer supaya tanda raksa turun ke paras yg paling rendah.Sebaik sahaja bangun daripada tidur ,termometer tersebut perlu diletakkan ke dalam mulut selama 2 @ 3minit.
Catat Suhu badan ini perlu dilakukan pada setiap hari kecuali haid dengan membuat plot pada carta (graf).Kebiasaannya,suhu badan akan turun sedikit pada hari pengeluaran benih.Inilah berkemungkinan anda subur.Suhu,kemudian akan meningkat sehingga 0.2celcius dan berlarutan sehingga 10hari ataupun lebih.Suhu yg tinggi adalah disebabkan oleh kehadiran hormon progesteron.






UJIAN DARAH

Ujian darah diakukan bg mengesan paras hormon yg boleh menentukan anda mengeluarkan benih ataupun sebaliknya.Sukatan paras hormon progesteron dilakukan pada hari ke 21 hingga 25 dalam pusingan haid.Kaedah ini agak mahal kerna ujian ini hanya boleh dilakukan di makmal-makmal patologi yg memyediakan perkhidmatan sedemikian rupa.




PERUBAHAN FIZIKAL

Pada waktu Subur ,Tubuh akan mengalami perubahan kecil.Bahagian tubuh yang terlibat ialah payu dara.Terdapat segelintir wanita yg mengalami tanda iaitu payudara lebih lembut sewaktu hari subur.Keadaan ini dikaitkan dngan hormon yang sedang melakukan persiapan awal sebelum kehamilan berlaku.




KEDUDUKAN PANGKAL RAHIM

Kaedah sebegini memerlukan pemerhatian yg berterusan terhadap kedudukan pangkal rahim.Pemeriksaan sendiri boleh dilakukan pada hampir setiap hari.Sebaik baiknya pada waktu sama dengan memasukkan jari yg telah dibersihkan terlebih dahulu kedalam faraj dalam keadaan anda mencangkung. Sebelum waktu subur,pangkal rahim lebih hmpir ke bawah (mudah disentuh),akan terasa kering,padat (spt anda menyentuh hidung) dan laluannya agak sukar disentuh,agak lembut (spt anda menyentuh bibir) dan lembab dgn laluan yg agak terbuka.




BERSAMA SETIAP HARI

Telur (Ovum) tidak mempunyai jgka hayat yg panjang.Ia hanya boleh bertahan satu hingga dua hari sahaja.Walau bagaimanapun,sperma mempunyai kelebihan iaitu dapat bertahan 3 - 5 hari. Sekiranya anda & Suami bersama 3hari sebelum waktu subur @ 2hari selepas hari subur ,peluang utk hamil tetap ada. 




Bagi meningkatkan Peluang utk.hamil.,anda boleh bersama setiap malam pada hari ke 11,12,13,14,15,16 haid bagi mendapatkan waktu optimum hari subur. Menerusi cara ini,hari subur anda dianggarkan akan berlaku pd hari ke 14.Namun, ia hanya boleh digunakan oleh anda yg mempunyai kitaran haid 28hari.

















JOM Ikhtiar dengan supplemen shaklee..Kita sebagai manusia kalau boleh cuba ikhtiar melalui supplemen dan Berurut.




Cadangan Supplemen Bagi KESUBURAN







Vitamin Kesuburan Shaklee bukan sahaja meningkatkan kesuburan TETAPI juga :




Membekalkan nutrisi lengkap yang diperlukan dalam badan sebagai persediaan hamil


Memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan & pelekatan telur


Mematangkan ovum untuk memudahkan proses persenyawaan


Membantu sperma hidup lebih lama sehingga 5 hari di tiub Fallopio


Menghasilkan servikal mukus yang berkualiti & subur


Menstabilkan hormon


Menguatkan rahim


Menghasilkan sperma yang sihat


Melancarkan aturan haid supaya lebih teratur


Membantu mengecutkan CYST / FIBROID / ENDOMETRIOSIS


Memberikan tenaga dan menyihatkan badan.










Bagaimanakah produk-produk ini dapat membantu anda subur? Sedikit penerangan tentang manfaat vitamin-vitamin ini kepada badan dan kesuburan.










√ VITALEA: Vitalea diperkaya dengan kandungan zat besi. Zat besi penting untuk pengangkutan darah dan oksigen dalam tubuh. Kaum wanita memerlukannya untuk menjaga keseimbangan ovulasi.




√ B COMPLEX: Vitamin B6 meningkatkan kesuburan wanita, asid folik pula penting untuk persenyawaan telur oleh sperma.




√ VITAMIN C: Bertindak sebagai antioksida yang meneutralkan radikal bebas, seterusnya membantu menghasilkan sperma dan ovum yang sihat. Ia juga membantu penyerapan iron yang penting untuk kesuburan.



√ GLA: Membantu dalam masalah haid dengan mengatur kitaran haid. Apabila kitaran haid teratur, isteri boleh menentukan waktu suburnya dan merancang kehamilan dengan lebih mudah. GLA membantu untuk menstabilkan hormon badan serta mencegah aktiviti sel yang abnormal. GLA juga membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang berwarna putih telur.


√ ESP: Merupakan sumber protein soya yang terbaik. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. Protein membantu membentuk tisu rahim serta sel ovum dan sel sperma yang sihat. Membantu penyerapan khasiat yang optimum jika di ambil bersama dengan vitamin yang lain. Ia cepat menyerap dan memberikan kesan yang lebih baik berbanding mereka yang tidak mengambil bersama ESP.



√ ZINC: Penting untuk pengeluaran sperma dan memberi kekuatan kepada sperma. Kekurangan zink menyebabkan penurunan hormon testosteron, pengecutan testis dan pengurangan sperma yang sihat.



√ VITAMIN E: Menyokong pengeluaran sperma, hormon seks dan mencegah kerosakan DNA sperma. Kerosakan yang banyak pada DNA sperma boleh menyebabkan kemandulan. Selenium dalam vit e berfungsi mencegah pengoksidaan sel-sel sperma.



√ ALFALFA: Mengatasi masalah keputihan, haid yang tidak teratur, senggugut dan membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti kacip fatimah) serta meningkatkan stamina seorang suami & isteri. 

Adakah Set Kesuburan Shaklee ini BERKESAN?

Soalan begini sering juga saya terima. Berdasarkan pengalaman saya sendiri yang mengamalkan gla untuk membetulkan kitaran haid dan seterusnya hamil serta testimoni-testimoni customer, vitamin kesuburan shaklee ini sangat membantu. Walau bagaimanapun, suka saya ingatkan, semuanya adalah dengan keizinan daripada Allah s.w.t. Cepat atau lambat bukan urusan kita. Sebagai manusia, kita hanya berusaha, berdoa dan bertawakal....Selebihnya biar DIA tentukan. 


TESTIMONI set kesuburan 






BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN set KESUBURAN??


hubungi Ina di talian SMS / WHATSAPP 017-9506861
Pengeposan keseluruh malaysia..

jangan lupa add ina di facebook : Nor Azlina Ina







No comments:

Post a Comment