Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Wednesday 16 July 2014

MENGAPA BADAN PERLUKAN SUPLEMEN?

SEGMEN IKLAN SEBENTAR 







Sebab Mengapa Badan Kita Perlukan Suplemen








1. Dalam sesetengah situasi, badan kita memerlukan dos vitamin yg lebih tinggi dari apa yg diperolehi daripada makanan .
(Contoh : Vitamin C dan Vitamin E yg diperolehi daripada makanan shaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.


2. Buah - Buahan dan sayur sayuran yg ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Racun perosak , racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan , penyimpanan dan penyediaan. Cth : Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.

4. Pengambilan pil tahan sakit, laktasif , ubat ubatan, alkohol dan antibiotik boleh menganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, gula, dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan didalam tubuh.

5. Makanan seharian yg tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan tidak dicadangkan.

6. Gaya hidup masakini, dengan kehidupan yg sibuk,jarang memasak dirumah dan lebih gemar kpada makanan segera yang tinggi kandungan gula dan garam.

7. Bagi yang hidup bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan hidngan malam disediakan seringkas mungkin, pengambilan makanan seimbang kadangkala tidak dititikberatkan.

No comments:

Post a Comment