5 Tips JANGAN Bagi Ibu Hamil



Nasihat Pemakanan Bagi Ibu Hamil:

1) Jangan makan nenas 
- sebab tajam terutama di awal 3 bulan pertama kandungan boleh menyebabkan keguguran.
(jeruk pun tak boleh makan tau,sebab asid tersangat tinggi)

2) Jangan makan pucuk/ulam melarat atas tanah (ie ulam pegaga)
 - sebab takut uri melekat dalam rahim waktu bersalin.

3) Jangan makan ulaman berbau seperti petai dan jering waktu hujung kandungan 
-sebab nanti air mentuban berbau busuk.

4) Jangan minum ais 
- sebab melemahkan anggota badan tapi kebiasaannya waktu kita mengandung kita kan senantiasa rasa panas dan memang nak cari ais jek. ( kes akak ipar, dia bleeding sebab ais. Tatau macam mana bole camtu)

5) Jangan travel jauh2 di waktu awal 3 bulan kandungan 
- takut rahim lemah dan tak dapat menahan dari keguguran.

6)Air Tebu
 
kesimpulannya disini, jika anda sayangkan zuriat kat dalam tu.. sila ELAK kan ya.
Erm..iya. memang ada yang cakap.. aku makan OK je. Tapi harus ingat! Setiap kandungan lain CARA dan sensitif nya perut.

Comments