BONIA offer

Sunday, 17 August 2014

makanan penyebab jerawat

assalamualaikum~~~ selamat petang. Harini memang rushing.. keluar dari pagi ambil adik dari asrama untuk outing kebandar. Kesian pulak adik asyik terperap dekat asrama tu. Ina bawak la dia tengok wayang. Pergi  megamall lastnya iman tidak boleh masuk pula.. nk tengok citer 18PL( Citer berperang tuu.. apakebenda ntah .. lupa nama tajuk. Tapi pelakon dia not bad laa,, ada arnold schwarzenegger/jet Li dan ramai lagii ala-ala komando) Lepastu dari megamall berlari ke Kompleks teruntum..The teenage turtle Mutan kisahnya kami tengok.. huhuhuhu. Best jugak Citer nie.

heyyy! apa la yang kau membebel ni ina oiii.. jangan syok sendiri hokay.



Opps~~ sabar la.. ina baru je nak masuk ke entri Makanan Punca penyebab jerawat. Bila korang baca entri ini, mesti tangan duk meraba-raba muka kan?? ehehehe. Tau dah.. takut le tew akan jerawat. Lagi-lagi pompuan kan?? eh, lelaki pun ada jugak yang jaga muka


nie tengok jerawat Sana SIni




Apa pun nak makan boleh tapi jangan berlebihan.

Inilah dia 6 makanan penyebab jerawat.


1. Mee Segera

Mi segera boleh menyebabkan timbulnya jerawat kerana makanan ini mengandungi protein dan minyak yang tinggi. Kandungan inilah yang punca mi segera termasuk salah satu makanan penyebab jerawat . Jadi jika anda terpaksa mengambil mee segera, buang sahaja minyak nya.



2. Kekacang

Semua jenis kacang termasuk pelbagai jenis makanan yang berasal dari kacang , seperti tahu dan tempe jika dimakan banyak boleh menyebabkan timbulnya jerawat . Jenis kacang tanahlah yang menduduki kedudukan tertinggi di antara jenis kacang-kacangan lain . Sebaiknya jauhilah kacang tanah ini.



3. Makanan bergoreng

Terutama jika digoreng dengan minyak kelapa sawit yang sudah digunakan berkali-kali . Minyak seperti ini banyak sekali mengandung kolesterol jahat . Elakkan.



4. Kelapa

Segala makanan yang asalnya dari kelapa , seperti makanan bersantan , berkelapa parut , dan inti kelapa itu sendiri . Kelapa ini mempunyai kandungan minyak dan lemak yang cukup tinggi , sehingga di beberapa negara kelapa ini dijadikan sebagai bahan pembuat minyak kelapa . Jangan makan setiap hari.



5. Makanan Berminyak atau Berlemak

Minyak dan lemak dalam jumlah yang cukup sedikit sangat diperlukan oleh tubuh kita , terutama untuk otak sebagai nutrisi untuk kelangsungan hidup dan fungsi sel-sel otak. Tapi jika diambil secara berlebihan, maka minyak dan lemak ini akan memudaratkan diri kita . Salah satunya boleh mengakibatkan gangguan kulit seperti jerawat .



6. Kuning Telur

Kuning telur mengandungi protein yang sangat tinggi . Sehingga disyorkan oleh doktor pakar pemakanan , agar jangan memakan telur lebih dari 2 biji setiap hari. Kerana cukup dengan 2 biji telur saja keperluan protein tubuh orang dewasa sudah dipenuhi.


OK. Itu saja. Nak makan boleh. Tapi mesti berpada-pada.


jom tengok.. betapa sukarnya jerawat nak kena cungkil 



di shaklee, ina ada cadangan khusus bagi menangani masalah jerawat ..

bagaimana ingin dapatkan produk ?

sms / whatsapp 017-9506861

cod sekitar Kuantan 
*penghantaran pada setiap hari.

seluruh malaysia saya akan pos pesanan anda menggunakan GDex @ poslaju

nak daftar ahli?? pun boleh


jangan lupa add saya : Nor Azlina Ina

No comments:

Post a Comment