Jurnal blog isteri

Post Top Ad

Saturday 7 February 2015

KEPENTINGAN ZAT BESI DALAM KESUBURAN

Kajian oleh ‘Harvard Medical School’, terhadap 18000 wanita mendapati bahawa pengambilan Multivitamin sekurang-kurangnya 6 kali seminggu akan bantu mengelakkan masalah ovulasi sehingga 40% berbanding wanita yang tidak mengambil multivitamin.

 

 

 

 

Dalam satu kajian lain, wanita yang tidak mendapat zat besi yang mencukupi mempunyai risiko masalah anovulasi(masalah pengeluaran/penghasilan telur) dan masalah telur kurang berkualiti. Ia juga mampu menjejaskan masalah kesuburan sehingga 60% berbanding mereka yang mempunyai aras zat besi yang mencukupi. 

 

Kajian ini juga mendapati bahawa bagi mereka yang mengalami masalah ovulasi, 40% daripada mereka berjaya mengatasi masalah tersebut setelah membuat pengambilan zat besi. 

 

Awas. Jangan ambil sebarang multivitamin tanpa perlu mengkaji terlebih dahulu. Anda perlu perhatikan nilai DRI(Dietary Recommended Intake) yang dikeluarkan oleh Institute of Medicine daripada US National Academy of Science. Terdapat sesetengah multivitamn yang tidak menepati nilai DRI ini. Malah ada juga jenama-jenama Multivitamin yang dijual di pasaran yang masih merujuk kepada nilai DV(Daily Value) yang dikeluarkan sejak tahun 1968 yang sudah tidak diguna pakai. 

 

Bagi pengambilan zat besi pula, Kadar penyerapan zat besi Oleh badan biasanya rendah iaitu 10-15% sahaja. Untuk membantu meningkatkan kadar penyerapan ini, pengambilan zat besi perlu disertakan dengan pengambilan beberapa jenis nutrien lain. 

 

Bagaimana ingin memilih Multivitamin yang terbaik? nantikan entri seterusnya..

 

Bagaimana ingin mendapatkan Multivitamin (vitalea) dan SET KESUBURAN?

sms / whatsapp ke no 017 9506861

cod sekitar kuantan pada setiap hari

No comments:

Post a Comment