BONIA offer

Thursday, 13 November 2014

Pencuci serbaguna

Bismillahirahmanirrahim

assalamualaikum..
selamat malam semuanya. Harini dari petang hujan sampai la ke malam, masih hujan.Walaupun hujan renyai-renyai,kami di kuantan masih risau.. Macam tahun lepas sampai tenggelam bandar kuantan.Nauzubillah.. Diharap kali ini,tidak banjir.

Ok, Entri kali ini bukan nak bercerita pasal hujan dan banjir yea..( heeehe.. ).

Ina nak cerita tentang kehebatan Basic H.. ( pencuci  serbaguna )..

Nak dijadikan cerita, baru-baru ini dinding rumah kena conteng dengan anak (iman). Hendak menangis ( eh..da nangis) bila tengok dinding rumah,sudahlah cat berwarna putih.. habis diconteng nya.Masa tu sampai nangis-nangis ina.. penat dengan alahan lagi. Sangat tertekan. Tiba-tiba teringatkan Basic H didalam tandas.. ( start beli dari tahun lepas..smpai sekarang masih ada separuh.Jarang guna katakan).

Cepat-cepat ina meluru ke dapur, ambil air dan span.. titiskan macam tu saja pada dinding.Gosok secara perlahan.Alhamdulillah..., berjaya! Suami pun tak jadi membebel bila tengok dinding bersih,tanpa contengan.Terkejut gamaknya.. hihihihi.

Antara kegunaan Basic H lain :

▪KEGUNAAN & CARA▪

1. Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia

✔Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

2. Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awet

✔Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

3. Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet

✔isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit

4. Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak)

✔Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak

5. Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnya

✔Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkankecuali bilik air dan tandas perlu diberus

6. Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnya

✔Basahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas

7. Mencuci & membersih lantai serta alat permainan

✔Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai

8. Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnya

✔Titikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal

9. Mengasah pisau

✔"Titikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam

10. Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnya

✔Titikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas"

▪UNTUK KECEMASAN : KEGUNAAN & CARA

1. Menghapuskan kutu di atas kepala

✔Basahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas

2. Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas

✔Sapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.

3. Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnya

✔Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga

4. Demam panas (sebelum berjumpa doctor)

✔Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air.Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.

5. Sakit gigi

✔Masukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.

6. Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit)

✔Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.

7. Ulser dan mulut berbau

✔Tuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)

8. Penyubur tanaman dan penggembur tanah

✔Air lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.

9. Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnya

✔Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.

Dulu ina pernah basuh luka dengan cecair basic H ni tau, darah terus stop.. Anak demam dulu pun,ina tuamkan dengan basic H jugak.. kebah demam memang cepat.

Bagaimana ingin dapatkan Basic H?

sms / whatsapp ke no 017-9506861

Cod : sekitar kuantan pada setiap hari

pos ke seluruh malaysia

Jom tambah rakan : Nor Azlina Ina
jangan lupa Add tau

No comments:

Post a Comment